![]() |
Ermita de Les Alegries per la façana principal. Font: Ajuntament de Lloret de Mar |
![]() |
Interior de l'ermita. Font: Ajuntament de Lloret de Mar |
Els inicis de Lloret i la fundació de la parròquia
L'any 966, la nostra vila de Lloret emergia per primera
vegada en els anals escrits, documentada en un precepte notarial. Aquest
document, relatiu a una donació de la vall de Tossa al venerable monestir de
Ripoll, definia les afrontacions del territori, assenyalant els seus límits
occidentals amb la frase "in termino de LOREDO, sive in rivo de
Canellas".
Entrat ja el segle XI, l'any 1001, es gestà la formació de
l'alou de Lloret. En aquest temps, el comte de Barcelona, Ramon Borrell, atorgà
el terme de Lloret, segregant-lo del de Maçanet, al vescomte de Girona,
Seniofred. A la mort d'aquest darrer, i després d'un litigi successori amb la
seva germanastra Emersenda, la possessió recaigué finalment en mans de la seva
filla, Sicardis.
Vers l'any 1041, Sicardis i la seva progènie s'assentaren
als seus dominis. Es presumeix que en aquest indret Sicardis ja havia fet
erigir un castell que servia de residència, i que més tard es transformaria en
parròquia amb una petita església consagrada en honor a Sant Joan.
La consagració de Sant Romà i la Sagrera
Tanmateix, l'església que Sicardis feu consagrar fou
edificada terra endins. Aquesta ubicació responia a la majoria de la població,
que s'havia establert en masos i habitatges rurals dispersos pel territori. El
temple es trobava vora un camí que connectava amb el santuari del Vilar de
Blanes, tot passant per Sant Pere del Bosc i el terme de Tossa. És plausible
que un ramal d'aquesta via comuniqués amb Girona per la part oriental, on
s'ubicava l'antiga parada de Sesmond, ja esmentada en documents anteriors.
El dia 8 de gener de 1079, el bisbe Berenguer Guifré visità
Lloret per consagrar l'església a Sant Romà. En aquells temps era costum
ancestral dipositar una relíquia sota l'altar de l'edifici sacre, tal com
assenyala l'arxiver arenyenc Pons i Guri. Sembla que la seu episcopal gironina
posseïa una relíquia d'un màrtir gironí, company de Sant Feliu, anomenat Romà,
que fou martiritzat a les nostres contrades.1
És de vital importància destacar que Sicardis realitzà una
donació de terreny per establir formalment que es tractava d'una parròquia, amb
tots els drets de recaptació i sosteniment pertinents, i la posà sota
l'administració de la seu de Girona. Aquest territori eclesiàstic comprenia un
rectangle que s'estenia des de Canyelles fins a Sant Pere del Bosc, finalitzant
sobre Sant Quirze com a límit inferior. A més, Sicardis deixà clarament
estipulat que hi havia un terreny de trenta passes al voltant de l'església que
serviria de sagrera, és a dir, de cementiri i, per la seva condició de terra
sagrada, era inviolable per qualsevol llei o acció humana. Aquesta
inviolabilitat era un eco dels acords del moviment de Pau i Treva, promoguts
per la clerecia per pal·liar els abusos dels senyors feudals. Aquesta és la raó
per la qual aquest indret lloretenc ha estat conegut durant segles com La
Sagrera.
La consagració es documentà en un escrit que ha pervingut
fins als nostres dies gràcies a còpies posteriors. El document fou signat per
Sicardis, acompanyada dels seus fills Udalard i Bernat Umbert, i pel mateix
bisbe de la diòcesi gironina.
El trasllat del culte i l'evolució de l'ermita
Amb el transcurs dels segles, les terres lloretenques
passaren a estar sota el domini del Capítol de la seu gironina, que
administraria tot el terme, conegut aleshores com a Pabordia de Novembre.
Malgrat això, la llunyania del temple de Sant Romà motivà que entre 1347 i 1348
sorgís l'interès per traslladar el centre de culte a la façana marítima, on la
vida al port de Lloret i prop del castell bullia amb activitat. La Pesta Negra
i altres infortunis, però, ajornarien aquesta decisió fins a inicis del segle XVI.
![]() |
Interior de l'esglèsia abans de 1936. Font: Servei D'Arxiu Municipal de Lloret de Mar |
Al llarg de les centúries, l'ermita sofriria diverses reformes. L'església actual conserva ben pocs elements romànics, ja que fou reformada als segles XVII i XVIII i reconstruïda el 1914. Sembla que l'entrada original seria a migdia, on actualment hi ha l'obertura per pujar al cor. Però fou amb el mecenatge de Joan Gelats i Durall 2 i els seus germans, entre 1913 i 1914, quan es dugueren a terme importants obres de restauració. Aquesta intervenció transformà la façana, la porta d'entrada i l'interior, instal·lant un retaule barroc i construint el camerí de la verge, que seguia l'estètica de l'època amb elements daurats, estucs venecians i marbre. Així mateix, es crearen sis pintures murals que representaven els misteris de goig i l'ascensió del Senyor, amb la particularitat de retratar-hi personatges de l'època, incloent-hi el seu mecenes. L'autor d'aquesta obra artística fou R. M.Padilla (Rafael Martínez Padilla), pintor paisatgista coneixedor de la costa gironina i els seus pobles.
La supervivència i la preservació
El 16 d'abril de 1939, la imatge de la Verge, que havia estat custodiada per evitar la profanació per part d'escamots anticlericals el juliol del 36, tal com succeí amb relíquies d'altres temples de la vila, fou reposada al seu lloc. En canvi, la petita imatge ubicada en un oratori tancat a pocs metres de l'esglesiola fou destruïda, salvant-se'n només un braç d'alabastre. La imatge que avui perviu és una reconstrucció efectuada en la dècada dels 40. També s'hi construí la teulada de l'ermita amb arcs llombards.
El 1991 es va inaugurar una nova imatge a la fornícula de la façana principal.(foto esquerra; font: Míquel Serra, Patrimoni Generalitat)
La imatge de
la Mare de Déu fou restaurada l'any 2006 per la mare Elena del convent de Sant
Daniel de Girona, experta en art i restauració.
Actualment, només la part baixa del campanar, fins al primer
nivell de finestres, conserva la seva estructura romànica original. Recentment,
una acurada restauració ha permès realçar l'estructura romànica de les parets
de la façana i els seus laterals, revelant la venerable antiguitat d'aquest
lloc.
Des de 2005, l'Associació de Veïns de Les Alegries tenen cura de l'edifici i el voltant, sempre destancat el seu ambient rural que brolla de l'ermita i de la seva mil·lenària història.
Llegendes, creences i festes tradicionals
NOTES: